PROTEINOVÁ DIETA
bez odborného dohledu
a s on-line poradnou MUDr. Miloše Rýce
Vše o proteinové dietě Povolené potraviny k dietě

Povolené potraviny k dietě

Při proteinové dietě jíte proteinová jídla (dle etapy, ve které se nacházíte) a zároveň jídla "pravá". Zde najdete kompletní a průběžně aktualizovaný seznam potravin, které můžete konzumovat v rámci "pravého" jídla. 

Zeleninu z tohoto seznamu můžete dle fáze ve které se necházíte konzumovat neomezeně. 

Pro představu, jak má vypadat Váš jídelníček v jednotlivých fázích se podívejte na "vzorový jídelníček".

 Aktivní fáze (1. etapa)

Povolené druhy zeleniny v rámci programu bílkovinné diety Dietalegre®, aneb přehled druhů zeleniny, které lze v průběhu diety bez obav konzumovat v neomezeném množství (není-li v závorce uvedeno jinak):

  • Artyčok
  • Baklažán (lilek)
  • Brokolice
  • Celer řapíkatý
  • Cuketa
  • Čekanka
  • Fazolky zelené
  • Fenykl
  • Houby - žampióny, šiitake, hlíva ústřičná a ostatní druhy jedlých hub
  • Chřest
  • Květák
  • Kapusta (i růžičková)
  • Lilek (baklažán)
  • Okurka
  • Polníček
  • Pórek
  • Rajčata (max. 1 ks denně)
  • Rukola
  • Ředkev bílá
  • Ředkvička klasická
  • Řeřicha
  • Salát hlávkový, ledový a všechny další druhy zelených salátů
  • Sójové a další výhonky (obilné klíčky, naklíčené mango, čočka, vojtěška, „trikolóra“,atp)
  • Špenát
  • Tykev
  • Zelí hlávkové i čínské (kysané jen pokud není doslazované
    

 

Jak zeleninu připravit? Zeleninu jíme buď syrovou, ve formě salátu, dochucenou 1 lžící panenského olivového oleje (olej jen 1 x denně), nebo vařenou v páře či podušenou na vodě. V rámci bílkovinné diety solíme dle libosti* (spíše více než méně).

K dochucení lze používat de facto všechny druhy sušeného koření, citrónovou šťávu, sušenou cibuli a česnek

NÁŠ TIP: Obohaťte si salát dvěma vejci uvařenými na tvrdo, ze kterých však můžete použít pouze bílky! Mají zasycující efekt, takže ani po salátu nebudete mít hlad!

Povolené druhy živočišných a rostlinných bílkovin pro 1. etapu v rámci programu bílkovinné diety Dietalegre®, aneb přehled druhů „pravých“ jídel, která lze bez obav konzumovat v množství (počtu porcí za den) omezeném probíhající etapou (porce o hmotnosti 150 g, není-li v závorce uvedeno jinak.

  • 1 ks vejce (natvrdo nebo na hniličku)
  • Amur (100 g)
  • Candát
  • Candát (100 g)
  • Cejn (100 g)
  • Halibut
  • Jehněčí či skopová kýta (100 g)
  • Kuřecí či kachní játra (100 g)
  • Kuřecí, krůtí nebo králičí maso bez kůže
  • Libová či dietní („low fat“) šunka (100 g)
  • Lín (100 g)
  • Mořský ďas
  • Mořský vlk
  • Mořské plody (100 g)
  • Okoun (100 g)
  • Olomoucké tvarůžky (neboli tvargle), Šmakoun plátky (150 g)
  • Pangas
  • Platýs
  • Pražma
  • Přírodní telecí řízek (dobře propečený, 100 g)
  • Pstruh
  • Tofu (přírodní, s řasou, uzené,…)
  • Tolstolobik (100 g)
  • Treska (100 g)
  • Úhoř (100 g)
  • Žralok

 

 Stabilizační fáze (2. etapa)

Jsou povolené všechny potraviny uvedené v 1. etapě a k nim navíc i následující zelenina. 

  • Všechna zelenina z 1.etapy
  • Rajčata
  • Cibule
  • Česnek
  • Paprika (max. 1 ks denně)
  • Kedlubna (max 1 ks denně)
  • Olivy (max 5 ks denně, např. do salátu)
  • Semínka (dýňová, slunečnicová, atd), max 1 kávovou lžičku denně k dochucení salátu

 

 

Povolené druhy živočišných a rostlinných bílkovin pro jedno pravé jídlo denně obohacující 2. etapu (2 + 2) v rámci programu bílkovinné diety Dietalegre®, aneb přehled druhů „pravých“ jídel, která lze začít konzumovat počínaje 2. etapou (porce o hmotnosti 150 g, není-li v závorce uvedeno jinak), navíc k pravým jídlům, uvedeným v 1. etapě:

  • 2 ks vejce (natrvdo nebo na hniličku)
  • Steak z lososa (100 g)
  • Steak z tuňáka (100 g)
  • Štika
  • Kapr
 

 

 Fixační fáze (3. etapa)

Nabídka tekutin se rozšiřuje o:

  • Ovocné čaje a 1 sklenici „pravého“ ovoceného džusu za den (nejlépe z čerstvého ovoce) nebo 1 sklenici obdobného nedoslazovaného, ale přirozeně sladkého nápoje (z kombuchy, z aloe, atp). 
  • Z alkoholických nápojů lze tolerovat 2 dcl kvalitního suchého vína (červeného nebo bílého), maximálně 2 x týdně

Ostatní potraviny:

  • Přílohy omezeně: k polednímu „pravému“ jídlu přidáváme přílohu (2 ks vařených brambor nebo kopeček rýže či luštěnin nebo 2 krajíčky tmavého chleba)